Motto: „Osud míchá karty, my hrajeme.“

Minulý týden jsem oslovila ředitele dvou společností, se kterými dlouhodobě spolupracuji s otázkou:

Jak se Vám dnes, v době Coronaviru daří a co využijete z dnešní doby do budoucna?

První firma je obchodní společnost, založena roku 2011, působící v České republice v oblasti zemědělství. Obrat 100 milionů Kč/rok, 18 zaměstnanců. Odpovídá spolumajitel a výkonný ředitel společnosti:

V době COVID-19, se nám daří stavět na silných základech, které jsme vybudovali během posledních několika let. Právě tyto základy byly klíčové k rychlému přesunu z osobních schůzek na schůzky po telefonu. Náš tým obchodníků a manažerů je zvyklý díky pravidelným tréninkům a snaze posouvání se vpřed, na drobné úpravy v režimu práce. To nám umožnilo se celkem rychle přepnout na pozměněný model obchodních schůzek. Tak jako jsme se soustředili v posledních letech na ukotvování firmy a pravidelný rozvoj, tak jsme investovali do online technologií a platforem pro jednoduché sdílení, sběr a posílání objednávek do back office nebo řešení CRM. Byl už to jen krůček od online konferencí, online schůzky nebo drobných úprav webu, pro efektivnější využití pro obchodníky, které jsme nyní zavedli. Tyto nové online komunikační kanály společně s vyšší frekvencí newslettrů s námi určitě zůstanou i do budoucna. Je to jedna z věcí, která nás jako firmu posune o velký kus dopředu. Poslední věc, která stojí za zmínění, jsou dovednosti získané díky velkému množství telefonních schůzek a procvičování jiného druhu prodeje, založený na kvalitních dohodách, než na jaký jsme zvyklí ze schůzek osobních. Až se vše vrátí do normálu, tak tyto poznatky budou mít velký vliv na efektivitu naší práce. Jsem stoprocentně přesvědčen, že díky dosavadním investicím do ukotvování firmy, na- stavování procesů a postupů v obchodě zvládneme stávající situaci mnohem lépe.

Druhá společnost: Trelleborg Sealing Solutions Czech s.r.o. (TSS) působí v České a Slovenské republice od roku 1993. Firma dodává těsnící systémy do celé řady oborů – automotive, potravinářský průmysl, medicína, hydraulické systémy, výroba strojů a další. TSS má 18 zaměstnanců a obrat 250 milionů Kč/rok. Odpovídá Generální ředitel společnosti Trelleborg – Prokop Kocián:

TSS je, jako většina firem, ovlivněna současnou epidemií COVID-19. Tržby a zisk klesají. Díky široké škále zákazníků z mnoha oborů, se kterými spolupracujeme, není naštěstí situace nijak dramatická. Způsob práce se změnil. Všichni pracujeme z domu. Pravidelné osobní schůzky se zákazníky nahrazují videokonference. To je v technickém poradenství výzva. Výkresy a jiná technická dokumentace se sdílejí, komentují a řešení se navrhují on-line. Jde to. Potvrzuje to něco, co jsme tušili už před epidemií. Řadu činností lze vykonávat díky dostupným technologiím efektivněji a levněji. HomeOffice byl, je a zůstane jedním benefitů, které může firma lidem nabídnout. Nicméně si myslím, že po zkušenosti z této doby budou jeho výhody hodnoceny více realisticky. Z reakcí kolegů je jasné, že jim po týdnech práce z domu chybí kancelář a osobní kontakt. TSS má velkou šanci vyjít ze současné situace silnější. Ano, klesnou nám krátkodobě tržby a zisk. Nicméně, díky úrovni podpory, kterou jsme byli schopni pro naše partnery zajistit i v nových podmínkách pevně věřím, že naše dobrá pozice na trhu se může ještě zlepšit. A jak ovlivní současná situace naši budoucí činnost? Zintenzivní se využívání moderních technologií ke komunikaci vně a uvnitř firmy. Práce z domu klade vyšší nároky na plánování a osobní disciplínu – výborná zkušenost do budoucna, která určitě zefektivní využívání času.

Věřím, že pohled na „jiný dvorek“, než je ten Váš, bude inspirací do dnešních dnů.