Jak na výběr z kandidátů na pozici

Motto: „Pracujte s lidmi, kteří věří v to, v co věříte vy.“

Dnes mám pro vás pokračování v tématech Manažerské akademie, která v těchto dnech probíhá u mého významného zákazníka. Jedna z oblastí, která manažery zajímala podrobněji, byl výběr pracovníků. Ano, i této části personální práce potřebuje manažer rozumět a umět ji realizovat. Není mým cílem Vám tady popisovat celý proces náboru, ale zmíním jen několik momentů, u kterých jsme se zastavili a jsou pro dobrý výběr kandidáta důležitý základ.

První z nich bylo s účastníky kurzu zamyšlení nad tím, co nám dobře vybraný kandidát může přinést a co nám vezme nevhodně vybraná osoba. Manažeři už teď ví, že nesprávný výběr znamená nejen ztrátu zdrojů (časové, lidské, finanční) ale i možné negativní ovlivnění týmu, a dokonce i zákazníků. Další důležité povídání bylo o nejčastějších důvodech k ukončení pracovního poměru. Možná jen pro zajímavost: víte proč lidé nejčastěji opouští zaměstnání? Kvůli šéfovi. Až 50 %. Tento silný AHA moment nám jasně definoval obsah otázek k výběrovým pohovorům. Příklad: „Co očekáváte od svého nadřízeného?“ Otázka může odhalit jak přání, tak zkušenost. Doptáváním zjistíme, co potřebujeme… Nemálo času jsme strávili i u tématu firemní kultura a hodnoty. Pracovat v korporaci a v menší firmě s rodinou atmosférou je velký rozdíl. Proto je dobré si v pohovorech ověřit i to, co kandidát očekává v pracovním prostředí. Jaký přístup je mu blízký a naopak vzdálený.

Tyto výše uvedené myšlenky pomohly k definování profilu potenciálního kandidáta: koho vlastně hledáme? Jaké vlastnosti mu nesmí chybět? Co musí umět a znát? Jaké hodnoty by měl zastávat? Jakou týmovou roli bude plnit? Dobře definované očekávání nejen od pozice, ale i od osobnosti člověka je vhodný podklad pro přípravu otázek, kterými ověříme vzájemnou kompatibilitu. Získáme tím také strukturu pro objektivnější pohled potřebný k finálnímu rozhodnutí ve výběru mezi více kandidáty.

Čím lépe si nadefinujeme parametry, které ověřujeme, tím větší máme šanci, že vybereme nejen vhodného odborníka na volnou pozici, ale i člověka, který „zapadne“ do týmu a firmy jako plnohodnotný člen. A zvyšujeme šanci, že spokojenost bude na obou stranách.

0 odpovědí

Napište komentář

Chcete něco napsat?
Napište něco diskuze.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *