Jak zlepšit řízení týmu na home office

Motto: „Stejnou cestou k jinému výsledku nedojdeš.“

Firmy mají v tuto dobu za sebou první zkoušky fungování v novém režimu kvůli koronaviru. Už se snad vychytala všechna pravidla pro práci na Home office. Nejdůležitější bylo se zaměřit na ty zaměstnance, kteří umí pracovat jen v kanceláři – poradit a podpořit je pro práci v domácím prostředí, kde doposud byli zvyklí prožívat čas jinak, než prací. Také obchodníci, zvyklí trávit čas na cestách a osobně u zákazníků, se učí novým dovednostem a to především prodeji po telefonu.

Co se objevuje jako další výzva?
Vedoucí pracovníci řeší jak správně vydefinovat svým kolegům priority, jak úkoly zadávat a přebírat a jak najít čas i na svou práci. Celý den tráví na telefonu nebo v přímém přenosu s kolegy cross firmou – pozor: i pro ně platí mít pevnou pracovní dobu a definovat si hodiny, kdy budou na příjmu.

Začínají se objevovat příležitosti, které jsme jako zdánlivé maličkosti v době před koronavirem přehlíželi nebo důsledně neřešili. Najednou to, že úkol zaslaný podřízeným je polovičatě vypracovaný, způsobuje nervozitu manažerů, protože deadline hoří a někdo to musí dopracovat… Kdo to bude? Často je to právě manažer, který si dá „nocovku“. Až uloží děti a odloží partnera, sedá k PC. Proč? Protože na volání zpětné vazby kolegovi je pozdě a navíc se po telefonu zpětná vazba nevhodně poskytuje.

Jaký to má dopad?
Kolega neví, že práce nebyla vykonána správně. Večer „zaslouženě“ zasedne ke zprávám či knize, v klidu se vyspí. Co jeho manažer? Pracuje. A rozhodně jsou to emoce, které při tom hrají první housle… Žel, ne ty pozitivní… Na koho se ale zlobí?

Kdo úkol zadával?
Jak si ověřil porozumění úkolu kolegou? Jaký je standard pro daný úkol (jak má vypadat konec a výstup)? Je vůbec vypracovaný? Jaký byl deadline pro splnění úkolu? Bylo počítáno s časovou rezervou pro dopracování?

Pro vedoucí pracovníky je, dnes více než dříve, zvýšený fokus na správnou a efektivní komunikaci. Chybí nonverbální část projevu, ze které umíme vyčíst reakce při osobní schůzce. Proto musí být úkol stručně a jasně formulovaný, je třeba častěji ověřovat srozumitelnost zadání a také počítat s časovou rezervou.

A taky je příležitost vzít čistý papír a všechny tyto „své“ resty vůči týmu sepisovat. A než se zase rozběhne normální život, zpracovat nebo upravit systémová opatření. Jaká pravidla nám přestala fungovat? Která nám chybí? Jak máme zpracované očekávané výstupy od daných úkolů – především těch opakovaných? Jak máme dostupné úložiště dokumentů (mailů s přílohami je stále více…)? Kde sdílíme zadané a hotové úkoly? Kteří kolegové zvládají tuto dobu dobře a čím to je? Kteří naopak ne a co jim schází?

Jistě vás napadá řada dalších otázek, které se v tuto dobu ukazují jako překážky a které kdyby byly v minulosti správně nastaveny, dnes by se pracovalo lépe.

A tak lze poděkovat této situaci minimálně za to, že přišla, protože nám to umožní zlepšit své předpoklady k úspěchu pro dobu, až se svět zase rozběhne. Některé věci budou jinak, ale řada věcí bude stejná – respektive může být lepší. Když se o to zasloužíme. Zlepšovat můžeme každý den – sebe, systémy i prostředí.

0 odpovědí

Napište komentář

Chcete něco napsat?
Napište něco diskuze.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *